Terjemahan kitab kawakib
بَابُ الْكَلَامِ
Bermula ini itu bab kalam
الْكَلاَمُ هُوَ الَّلفْظُ الْمُرَكَّبُ الْمُفِيْدُ بِالْوَضْعِ
Bermula kalam dianya kalam itu lafaz yang tersusun lagi yang memberi faedah dengan kasad (niat)
وَأَقَلُّ مَايَتَأَلَّفُ مِنْ اِسْمَيْنِ نَحْوُ : زَيْدٌ قَائِمٌ، أَوْ مِنْ فِعْلٍ وَإِسْمٍ نَحْوُ : قَامَ زَيْدٌ
Dan bermula sekurang kurangnya Kalam itu barang yang tersusun ianya barang daripada dua isim, bermula demikian itu seumpama (زيد قائم) "bermula si Zaid itu yang berdiri ianya Zaid". Atau tersusun dari fiil dan isim, bermula demikian itu seumpama (قام زيد )" telah berdirilah si Zaid"
وَالْكَلِمَةُ قَوْلٌ مُفْرَدٌ ، وَهِی إِسْمٌ وَفِعْلٌ وَحَرْفٌ جَاءَ لِمَعْنَی
Dan bermula kalimat itu perkataan yang tunggal, dan bermula dianya kalimat itu isim, dan fiil, dan huruf, yang datang ianya huruf bagi ma'na
فَالْإِسْمُ يُعْرَفُ بِالْإِسْنَادِإِلَيْهِ،وَبِالْخَفْضِ،وَالتَّنْوِيْنِ،وَبِدُخُوْلِ الْآلِفِ واللَّامِ،وَحُرُوْفِ الْخَفْضِ
Maka bermula isim itu dikenalkan akan dianya isim dengan isnad ilaih, dan dengan baris khafaz, dan baris dua, dan dengan masuk Alif dan lam, dan masuk huruf khafaz
وَالْفِعْلُ يُعْرَفُ بِقَدْ، والسِّيْنِ ، وَسَوْفَ ، وَتَاءِ التَّأْنِيْسِ السَّاكِنَةِ وَهُوَ ثَلَاثَةُ أَنْوَاعٍ :مَاضٍ وَيُعْرَفُ بِتَاءِ التَّأْنِيْثِ السَّاكِنَةِ نَحْوُ :قَامَتْ وَمِنْهُ نِعْمَ ، وَبِئْسَ ، وَلَيْسَ عَلَی الْأَصَحِّ
Dan bermula fiil itu dikenalkan akan dianya fiil dengan masuk "qad" dan "sin" dan "saufa" dan "ta taknis yang sakin", dan bermula dianya fiil itu tiga pembagian, bermula yang pertama itu fiil mazi, dan dikenalkan akannya fiil mazi dengan ta taknis yang sakin bermula demikian itu seumpama قامت dan قعدت, dan sabit sehagian daripadanya fiil itu نعم dan بئس dan ليس berdasarkan di atas pendapat asah.
وَمُضَارِعٌ وَيُعْرَفُ بِدُخُلِ لَمْ عَلَيْهِ نَحْوُ : لَمْ يَقُمْ ولَا بُدَّ فِی أَوَّلِهِ مِنْ إِحْدَی الزَّوَائِدِ الْأَرْبَعِ وهِی : الْهَمْزَةُ ، والنُّوْنُ ، والْيَاءُ ، وَالتَّاءُ ، يَجْمَعُهَا قَوْلُكَ : نَأَيْتُ
Dan bermula yang ke dua itu fiil muzhari', dan dikenalkan akannya fiil muzhari' dengan masuk لم di atasnya fiil muzhari', bermula demikian itu seumpama لم يقم, dan tidak boleh tidak pada awalnya fiil muzhari' daripada salah satu huruf zawaid (tambahan) yang empat, dan bermula dianya huruf zawaid yang empat itu Hamzah, dan nun, dan yaa, dan taa, yang dihimpun kan akannya huruf zawaid oleh perkataan engkau: نأيت
وَيُضَمُّ أَوَّلُهُ إِنْ كَانَ مَضِيْهِ عَلَی أَرْبَعَةِ أَحْرُوْفٍ كَدَحْرَجَ يُدَحْرِجُ وَأَكْرَمَ يُكْرِمُ وَفَرَّجَ يُفَرِّجُ وَقَاتَلَ يُقَاتِلُ وَيُفْتَحُ فِيْمَا سِوَی ذَالِكَ نَحْوُ : نَصَرَ يَنْصُرُ وَاِنْطَلَقَ يَنْطَلِقُ واِسْتَخْرَجَ يَسْتَخْرِجُ
Dan di zummahkan akan awalnya fiil muzhari' jika adalah mazinya fiil muzhari' itu sabit di atas empat huruf, seperti دَحْرَجَ-يُدَحْرِجُ ، dan أَكْرَمَ-يُكْرِمُ ,dan فَرَّجَ-يُفَرِّجُ ، dan قَاتَلَ-يُقَاتِلُ ، dan di fatahkan akan awalnya fiil muzhari' pada barang selain demikian ( empat huruf), bermula demikian itu seumpama نَصَرَ-يَنْصُرُ dan اِنْطَلَقَ-يَنْطَلِقُ dan اِسْتَخْرَجَ-يَسْتَخرِجُ
وَأَمْرٌ وَيُعْرَفُ بِدِلَالَتِهِ عَلَی الطَّلَبِ وَقَبُوْلِهِ يَاءَ الْمُخَاطَبَةِ نَحْوُ :قُوْمِی ، وَاِضْرِبِی وَمِنْهُ هَاتٍ وَتَعَالَ عَلَی الْأَصَحِّ
Dan bermula yang ketiga itu fiil amar, dan dikenalkan akannya fiil amar dengan dilalahnya (menunjukinya) fiil amar atas tuntut, dan menerimanya fiil amar akan yaa mukhatabah, bermula demikian itu seumpama قومى dan اضربى dan sebahagian daripadanya fiil amar itu هات dan تعال berdasarkan diatas peundapat asah.
وَالْحَرْفُ مَالَايَصِحُّ مَعَهُ دَلِيْلُ الْإِسْمِ وَلَادَلِيْلُ الْفِعْلِ كَهَلْ،وَفِی،وَلَمْ
Dan bermula huruf itu barang yang tidak patut besertanya barang oleh dalil isim dan oleh dal
il fiil, seperti هل dan فى dan لم.
Komentar
Posting Komentar